keskiviikko 21. toukokuuta 2008

Mikä meni alkuvuonna pieleen?

Olen miettinyt viime päivinä, että mitä tein alkuvuonna väärin, kun viime syksynä alkanut hyvä kehitys hyytyi, läskistyin ja lihaskasvuni lähes pysähtyi.

Onneksi olen pitänyt melko kurinalaisesti ruokapäiväkirjaa, joten syömisistä on hyvä aloittaa.
Tältä näytti alkuvuosi:

Makroravinteiden keskiarvo viikot 1-9/2008:

SYÖTY ENERGIA: 3074 kcal
- 217.5 g prot / 870 kcal / 29 % energiasta
- 303.3 g hiil / 1214 kcal / 40 % energiasta
- 102.7 g rasvaa / 925 kcal / 31 % energiasta
LIIKUNNALLA POLTETUT KALORIT: 430 kcal
SALDO: 2644 kcal

Makroravinteiden keskiarvo viikot 10-18/2008:

SYÖTY ENERGIA: 3077 kcal
- 196.7 g prot / 787 kcal / 26 % energiasta
- 318.4 g hiil / 1274 kcal / 42 % energiasta
- 97.3 g rasvaa / 876 kcal / 29 % energiasta
LIIKUNNALLA POLTETUT KALORIT: 320 kcal
SALDO: 2757 kcal

Proteiinin osuus jäi viikoilla 10-18 hivenen liian alhaiseksi. Myös liikuntaa kertyi tällä jaksolla vähemmän kuin vuoden alussa. Energiaa sain silti sopivasti eli noin 3000 kcal/vrk, vaikka vaihtelua energiamäärissä olikin aika paljon jakson aikana.

Johtopäätös: ruokapuoleni on ollut kunnossa.

Entä lepo ja palautuminen? Olen venytellyt jokaisen 1-2 tuntia jokaisen treenin jälkeen huolellisesti ja perusteellisesti. Olen nukkunut pääsääntöisesti hyvin ja malttanut pitää myös lepopäiviä. Olen välttynyt lihasvammoilla ja enimmäkseen salilla olen tuntenut olevani kohtalaisen riskissä kunnossa.

Johtopäätös: levossa ja palautumisessa ei ole ollut ongelmia.

Miten on pyhän kolminaisuuden viimeisen nurkan eli treenin laita? Viime syksynä tekemäni kaksijakoinen treeni neljästi viikossa on toiminut mielestäni kohtalaisen hyvin. Useimmissa liikkeissä olen kehittynyt, vaikkakin aika hitaasti, mutta kuitenkin. Mutta, mutta... katsoin treenivihkostani, että olen jyystänyt pääpiirteissään samalla ohjelmalla yli puoli vuotta! Se on ihan liian pitkä aika.

Toinen treenini miinus on aerobisen puuttuminen lähes tyystin koko alkuvuodelta. En saanut itseäni ladulle kuin kerran ja luistelemaankaan en juuri sitä enempää. Jos olisin saanut mahtumaan ohjelmaani kaksi aerobista viikkoon, voisin olla tiukemmassa kunnossa nyt.

Johtopäätös: treenissäni on korjattavaa, eli salitreeniohjelmaan pitää tehdä isompia muutoksia tiheämmin (noin kahden kuukauden välein) ja aerobinen on pakko mahduttaa ohjelmaan ympäri vuoden.

Lupaan pyhästi viisastua ja välttää em. virheen jatkossa. Jos onnistun, saatan vielä saada lisää lihasmassaa ja välttyä ekstralaardilta.

Olen pyytänyt apua kuntosalin omaohjaajaltani, jonka kanssa palaveerasin tänään. Hän huomautti juuri noista treenini ongelmista, josta kiitos hänelle. Hän antoi hyviä vinkkejä uuteen ohjelmaan, jonka aloitankin heti ensi viikolla. Siitä lisää tuonnempana.

Ei kommentteja: