keskiviikko 26. toukokuuta 2010

Pöpöimuri iskee jälleen: vatsaflunssa (?)

Olen taas kipeänä. Nyt on ilmeisesti vatsaflunssa iskenyt kimppuun. Vituttaa olla tällainen pöpöimuri. Kävin maanantaina puoli tuntia kaverini luona, joka kertoi vasta hetken heillä oltuaan, että heidän lapsensa ovat olleet rota-viruksessa muutama päivä aiemmin. Voiko virus itää ja iskeä näin nopeasti? Joka tapauksessa seuraavana aamuna alkoivat oireeni: vatsa oli turvonnut ja kipeä, lihaksia jomotti, paleli ja väsytti. Menin töihin tiistaiaamuksi, mutta heti töiden jälkeen nukuin iltapäivän, kävin hereillä vähän aikaa, nukuin illansuussa, luin vähän aikaa ja laitoin vielä ennen puoltayötä nukkumaan.

Tänäänkin olen nukkunut aamupäivän. Töihin en pysty. Työterveyshoitajalle sain ajan iltapäiväksi.

Pitäisikö minun heittäytyä kokonaan raakaravinnolle, jotta pysyisin terveenä? Vai millä ilveellä se onnistuisi?

Superfoodeja en ole syönyt pitkään aikaan. Goji-marjat jäivät säteilykohun jälkeen enkä macaa ole ostanut enää edellisen pussin loputtua. Raakasuklaatakaan en ole tehnyt, koska ilman gojeja se ei ole minusta hyvää. Sekin on todettava, että olen vähentänyt luomuruoan osuutta ruokavaliostani, koska rahatilanteemme on tiukempi kuin viime vuonna. Vähähiilarista ruokavaliota olen noudattanut paitsi treenipäivinä, jolloin olen lisännyt hiilaria etenkin treenin jälkeisiin smoothieihin. Lopuksi on mainittava, että viime viikonloppu meni epäterveelliseksi mässäilyksi ja yksi ilta juopotteluksi - sekö selittäisi sairastumisen?

Olen miettinyt, että minulla liian lyhyeksi jäävä yöuni ja stressi tuntuvat alentavan vastustuskykyäni eniten - ruokavaliosta viis. Yöunet jäivät lyhyiksi sekä maanantain että tiistain vastaisena yönä, kun heräsin puoli viiden aikaan aamuvuoroon. Paikkasin kyllä univajetta päiväunilla. Mutta ehkä ne eivät vain riitä.

2 kommenttia:

aliisa kirjoitti...

Luin jostain että menee parikin vuotta ennenku vastustuskyvyn saa ruokavaliolla luonnolliseksi eli normaaliksi eli superhyväksi. Paranemisia! :)

Itselläni on tullu syötyä viime aikoina vähän miten sattuu.. :S

Pete Pohjoinen kirjoitti...

Tervehdys, Aino!

Kiitoksia lohduttavista sanoistasi. Ehkäpä jo ensi talvena olen jo normaalia terveempi.