lauantai 25. tammikuuta 2014

Parempaa unta

Hyvät yöunet ovat minulle todellinen harvinaisuus. Olen nukkunut kehnosti niin kauan kuin muistan. Jo lapsena minun oli vaikea nukahtaa. Aikuisiällä, ellen jo lapsena, olen heräillyt aamuyöstä lähtien useita kertoja yössä.

Kaisa Jaakkolan Hormonidieetti -kirjassa on erinomaisia neuvoja parempaan uneen. Kirjassa väitetään, että jos herään öisin useita kertoja etenkin kolmen ja viiden välillä, minun pitää vähentää stressiä ja tukea kehoa stressissä juomalla päivittäin vihersmoothien sekä lisäämällä magnesiumin ja omega 3-rasvojen saantia.

Kuten olen kertonut, olen kärsinyt edelliset pari vuotta kovasta stressistä, joka johtui erittäin huonosta tilanteesta kotona. Kun tilanne on ohi eli olen päässyt huonosta ihmissuhteesta ja siihen liittyvistä asioista eroon, stressistä toipuminen on vielä kesken. Olen toki kova stressaamaan muutenkin, erityisesti työ- ja raha-asiat ovat aiheuttaneet paineita viime viikkoina. Uskon, että rahahuoleni hellittävän kevään aikana ja työstressinkin saan kuriin, kun minun ei tarvitse toivon mukaan olla vähään aikaan tuuraamassa työnjohtajaa.

Edellämainituista konsteista viherpirtelö on jo käytössä päivittäin, vaihtoehtoisesti otan Emerald Balance -viherjauhetta. Magnesiumina on Now Foodsin Magnesium Citrate, jota otan iltaisin kolme kapselia, joissa pitäisi olla 500 mg magnesium-sitraattia. Omega-3:a otan  kolme kapselia aamuisin eli kalaöljyä tulee 3300 mg päivässä, josta omega-3:a on 1800 mg. Kalaöljyn merkkinä Jarrow Formulas EPA-DHA Balance.

Epäilen, että nämä edellä luetellut lisäravinteet eivät ole imeytyneet kunnolla. Siksi olenkin tämän viikon ottanut lähes joka aterian jälkeen kaksi suolahappotablettia (viherpirtelön jälkeen 1-2 tablettia). Toivon suolahapon tervehdyttävän omien vatsahappojeni toiminnan niin, että kaikki syömäni ja juomani imeytyy paremmin kehoni käyttöön.

Näiden lisäksi olen ottanut käyttöön melatoniinin muutama päivä sitten. Kyse on Now Foodsin 3 mg melatoniinista, joka on varsin vahvaa kamaa. Tämä auttaa lähinnä nukahtamiseen ja tuntuu tehoavan melko hyvin. Tosin olen ollut huomaavinani ylimääräistä väsymystä herätessäni tämän käytön jälkeen. Olen ottanut melatoniinia vain kahdesti tällä viikolla ja jatkossakin käytän tätä vain silloin, kun uni ei meinaa tulla ajoissa.

Lisäravinteiden ja viherpirtelön lisäksi olen tällä viikolla yrittänyt noudattaa sellaista tapaa, että suljen tietokoneeni viimeistään kello 21. Kun asetun petiin, olen useasti lukenut kirjaa. Tavoite on päästä nukkumaan viimeistään kello 22.30, koska olen viime viikot herännyt 6.30 pomon tuuraamisen takia. Normaalisti työaamuina voin nukkua peräti tunnin pidempään, paitsi aamuvuoroina, jolloin kello soi jo 4.20. Aamuvuoroja vasten otan varmaankin melatoniinia, jotta nukahtaisin aikaisemmin.

Seuraan unen laatua Sleep As Android -sovelluksella. Öisin puhelimeni on lentotilassa eli sen ei pitäisi säteillä minkäänlaista unta häiritsevää signaalia. Jatkossa voisin sammuttaa kotini wlan-yhteyden yöksi.

Jatkossa ostan myös kunnon sängyn, sillä olen nukkunut syksyn eron jälkeen sohvalla. Se on hieman liian lyhyt ja kapea minulle. Valitettavasti minun on pakko nukkua sohvalla vielä joitakin kuukausia, kunnes saan rahatilanteeni tasapainoon ja säästettyä riittävästi rahaa uuteen petiin.

Ei kommentteja: