lauantai 17. toukokuuta 2014

Taukoa ruuansulatusentsyymien käytöstä ja vatsahappotesti 4 tabletilla

Olen käyttänyt yli neljä kuukautta säännöllisesti ruuansulatusentsyymejä, koska epäilen vahvasti etteivät ravinteet imeydy elimistössäni kunnolla. Uskon pitkäaikaisen stressin olevan siihen syynä. Olen syönyt alkuvuonna noin 90 prosenttia aterioiden jälkeen 4 kpl Now Foodsin vatsahappotablettia tai -kapselia. Alkuvaiheessa huomasin, että pieruni tuoksuivat hedelmäisiltä! :-D Kun siirryin luolamies-dieettiin, paukutteluni väheni olennaisesti, joten tuolla tavalla entsyymien toimivuutta en ole voinut enää luotettavasti tarkkailla.

Olen ollut nyt runsaan viikon ilman ruuansulatusentsyymejä, koska edellinen satsi loppui. Nyt sain uuden erän ja tein pitkästä aikaa vatsahappotestin. Otin toiveikkaasti neljä Super Enzymes -tablettia pihviaamiaisen puolivälissä. Ja jos en kuvittele aivan olemattomia, olen tuntenut hyvin lievää poltetta vatsassani. Se olisi merkki siitä, että voisin jatkossa käyttää kolmea tablettia aterian jälkeen aiemman neljän sijaan. Olisiko niin, että vatsahapponi alkavat elpyä? Asia täytyy tarkistaa lähiaikoina toistamalla testi.

Olen ollut noin 1,5 kuukautta luolamiesdieetillä. Lisäksi olen käyttänyt saman ajan B-12 -vitamiinisuihketta. B12-vitamiininpuutos vaikuttaa olennaisesti ruuansulatukseen. Olen myös aloittanut tällä viikolla laadukkaan maitohappobakteerin käytön, jonka pitäisi myös edistää vatsan terveyttä.

LISÄYS: Tein seuraavalla aterialla vatsahappotestin uudestaan neljällä tabletilla, enkä tuntenut selvästi mitään poikkeavaa oiretta vatsassani. Eli lähiaikoina teen testin viidellä tabletilla.

Ei kommentteja: